Obstetrical nurse development at Universidade de Pernambuco, Brazil: a 35-year history

Obstetrical nurse development at Universidade de Pernambuco, Brazil: a 35-year history

Título alternativo Formación de la enfermera obstétrica en la Universidad de Pernambuco- Brasil: 35 años de historia
Formação da enfermeira obstetra na Universidade de Pernambuco, Brasil: 35 anos de história
Autor Costa, Arabela Antônia Nery de Melo Autor UNIFESP Google Scholar
César, Kátia Rejane Vergueiro Google Scholar
Schirmer, Janine Autor UNIFESP Google Scholar
Tavares, Márcia Maia Ferreira Google Scholar
Instituição Universidade de Pernambuco
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Resumo Aiming at presenting the social, professional, legal and educational contexts which have founded the curriculum reforms in the Obstetrical Nursing major and specialization, the 35-year teaching history, experienced in the Nossa Senhora das Graças Nursing School of the Universidade de Pernambuco, in the city of Recife, Brazil, built based on documental analysis. The syllabuses of four reformulations performed in the Obstetrical Nursing major and two syllabuses of specialization courses in the same area, with explanation of the guiding framework of the reformulations concerned with humanized attention towards labor and birth. The historical evolution of this experience demonstrates how the university can build the social awareness role in the faculty, which can improve life quality of puerperae and their children, awarding them the right to perform their citizenship.

Con el objetivo de presentar los contextos social, profesional, legal y educativo que sirvieron de base para las reformas curriculares en la habilitación y especialización en Enfermería Obstétrica, se relata la historia de 35 años de enseñanza, vivenciados en la Facultad de Enfermería Nuestra Señora de las Gracias de la Universidad de Pernambuco, Recife, Pernambuco - Brasil, construída teniendo como base el análisis documental. Son presentados los planes curriculares de cuatro reformulaciones realizadas en la habilitación de la Enfermería Obstétrica y dos planes curriculares de los cursos de especialización en la misma área, explicándose la conyuntura que orientaron esas reformulaciones en dirección a una atención humanizada del parto y nacimiento. La evolución histórica de esa experiencia viene a demostrar cómo puede la Universidad formar en el cuerpo docente la conciencia social de su papel en la mejora de la calidad de vida de gestantes y conceptos, rescatándoles el derecho al ejercicio de la ciudadanía en ese aspecto.

Com o objetivo de apresentar os contextos social, profissional, legal e educacional que serviram de base para as reformas curriculares na habilitação e especialização em Enfermagem Obstétrica, relata-se a história de 35 anos de ensino, vivenciados na Faculdade de Enfermagem Nossa Senhora das Graças da Universidade de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil, construída com base em análise documental. São apresentadas as grades curriculares de quatro reformulações procedidas na habilitação de Enfermagem Obstétrica e duas grades curriculares dos cursos de especialização na mesma área, explicitando-se a conjuntura norteadora dessas reformulações em direção a uma atenção humanizada ao parto e ao nascimento. A evolução histórica dessa experiência vem demonstrar como pode a Universidade formar no corpo docente a consciência social de seu papel na melhoria da qualidade de vida de gestantes e conceptos, resgatando-lhes o direito do exercício da cidadania neste aspecto.
Assunto Nursing education
Nursing history
Nursing school
Obstetrical nursing
Educação em enfermagem
História da enfermagem
Escolas de enfermagem
Enfermagem obstétrica
Idioma Inglês
Data 2008-01-01
Publicado em Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 21, n. 2, p. 361-366, 2008.
ISSN 0103-2100 (Sherpa/Romeo, fator de impacto)
Editor Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extensão 361-366
Fonte http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002008000200021
Direito de acesso Acesso aberto Open Access
Tipo Artigo
Web of Science WOS:000269669600021
SciELO S0103-21002008000200021 (estatísticas na SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4113

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